Chebsko lV. Slavkovský les a klášter Kladruby

Poslední den věnujeme Slavkovskému lesu, kde chce Roman zdolat nejvyšší vrcholy pohoří. To nebude nijak náročné, stejně jako naše projížďka západní částí Slavkovského lesa z Kladské. Odpoledne máme v plánu prohlídku kláštera Kladruby.

Slavkovský les - západní část

mapa Stopař

Tři dny uběhly jako voda. Balíme a loučíme se srdečně s majitelem penzionu Slunečná brána, kde jsme byli ubytováni za příznivou cenu. Jedeme po dálnici k Slavkovskému lesu. Pěší dvojice vyskakuje z auta v Podlesí, aby po modré značce Via Czechia centrální došli na nejvyšší vrchol Slavkovského lesa Lesný (983 m n. m.). Poté přidají o jediný metr nižší Lysinu a sejdeme se kolem 13. hodiny v hospodě na Kladské.

My dojedeme do Kladské autem. Naše poslední cyklotrasa povede přes hory doly a jistě bude zajímavá. Velmi rád projíždím lesy, kde mne výhledy spíš překvapí, než aby byly pravidlem. Projedeme mezi Kyselým jezerem a Černým rybníkem k vrchovištním slatím Hvězdy. Mezi Vlčincem (871 m n. m.) a Hvězdicí (844 m n. m.) z mokřad pramení Velká Libava, podle které budeme velmi dlouho údolím sjíždět. S výjimkou jsou Lazy a jeho pastviny. Až k přehradě Rovná dál ztrácíme výšku, okolí potoka je stále inspirující. V Kostelní Bříze opravují kostel sv. Petra a Pavla, když už se zdálo že skončí v troskách stejně jako nedaleký zámek.

Kyselé jezero u Kladské.

Pastviny Lazy.

Dlouho sjíždíme kolem Velké Libavy.

Přehrada Rovná.

Kostelní Bříza...

Kostel sv. Petra a Pavla.

Znovu vjíždíme do lesního terénu. S občasnými výhledy k Březové a Sokolovu se blížíme do Kamenice. Stále jsme dost vysoko nad Sokolovskou uhelnou pánví, ale brzy se znovu dostaneme do výšin Slavkovského lesa. Hluboko dole odráží světlo nebes jezero Medard, které vzniklo zatopením hnědouhelného dolu. Stoupáme nad Lobzy, kde nepěkně zakufruju, když jedu do Rovné. Ani zde mi omyl nedojde, díky tomu ještě sjedeme pod vísku plnou cikáňat, abychom se vraceli zpět na nahorní planinu.

Výhodou je, že jsem donucený vymyslet novou trasu. Pojedeme horem přes Vranovská pole a pak lesy k Zaječímu vrchu (839 m n. m.), před kterým se krátce zamyslíme nad zvěrstvy válek u pomníku umučených žen, padlých při pochodu smrti z koncentračního tábora ve Svatavě. Zdejší lesy jsou především smrkové a proto se zde hojně těží, ale nijak nás to v pohybu vpřed neovlivňuje. Na vrcholu U louky pokračujeme rovně za nosem. Pohodlně klesáme k Mýtskému rybníku a míjíme NPR Kladské rašeliny, chránící pětici jeho částí. V zdejším kyselém ekosystému rostou masožravky, rosnatka okrouhlolistá a tučnice obecná. Prý zde můžete zahlédnout i rysa ostrovida, nám se to ale nepoštěstilo. Nespatřili jsme ani žluťáska borůvkového či perleťovce severního.

Za cestou na Kladskou si ještě prodloužíme trasu snadným výjezdem na Modrý (Králův) kámen (853 m n. m.). Všude kolem se po lesích courají pěší turisté, přece jen NS Kladská je pro mnohé krátká. Od hájovny to valíme dolů po cestě až do Kladské. Zopakuji si návštěvu místní restaurace, kde jsem byl se svým harémem někdy před dvěma týdny.

Medard je název pro nově vzniklé jezero po lomové lokalitě Medard – Libík. Jezero se nachází na severozápad od Sokolova, mezi Svatavou a Habartovem. Vzniklo jako projekt rekultivace a revitalizace území postiženého těžbou uhlí bývalého lomu Medard a lomu Libík, které se postupem těžby spojily v jeden, později nazývaný Medard – Libík. Samotná těžba v této lokalitě byla ukončena 31. března 2000 a v červnu 2010 bylo započato napouštění jezera z řeky Ohře. (www.mapy.cz)

Pod Lobzy.

Slavkovský les jsou nejen lesy, ale i louky a pastviny...

Vranovská pole u Rovné, kde zabloudíme. Náhradní trasa je ale velmi zajímavá...

Mýtský rybník, za kterým chrání NPR Kladské rašelininy vrchovištní mokřady.

Kladská

V restauraci U tetřeva se před dlouhou cestou domů najíme. Svíčková za 265 Kč, pití 70 Kč, klasika. Jsem zvědavý, kolik předražených restaurací krachne, byť je mi jasné, že nemají vůbec snadné vydělat si na provoz a výplaty. Ale 30% inflace požrala mnoha lidem jejich úspory a ani v peněženkách moc nezbývá. Za to mohou poděkovat politice EU i politice našich posledních dvou vlád. Politice války s Ruskem, která se stala prioritou, ač ničí ekonomiku Evropy. Po jídle nechávám přátele, aby se prošli po povalovém chodníku NS Kladská a zatím v mobilu upravuji nafocené fotky.

Kladská...

Klášter Kladruby

mapa klášter Kladruby

Když se přátelé vrátí, domluvíme se na návštěvě a prohlídce kláštera Kladruby , kterou jsme s holkami při putování za Santinim nestihli. Totiž stihli bychom, pokud by měli otevřeno v pondělí. Přes prázdniny by to nemusel být problém. A nejen pro kladrubský klášter.

Nedaleko Stříbra ležící město Kladruby bylo ve středověku významné místo právě díky benediktinskému klášteru. Jeho založení Vladislavem l. se datuje do roku 1115. Tento český vladař byl v klášteře pochován a je jedním z malá českých knížat pohřbených mimo Prahu. O založení kláštera píše v Kronice české Kosmas.

Jdeme společně na prohlídku. Uvnitř konventu nesmíme fotit, ale zde nám to tolik nevadí, neboť nádherný kostel toto omezení nemá. Nařízení všichni dodržují, včetně mladého vyšetřovatele ze seriálu Rapl, Lukáše Příkazského se svojí ženou, kteří se k naší prohlídce přidali. Původně románská bazilika byla mezi lety 1712 - 1726 přestavěna Janem Blažejem Santinim Aichelem do stylu barokní gotiky, později byla dokončena také stavba nového konventu podle plánů Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Klášter byl zrušen Josefem II. v roce 1785, v letech 1825 - 1945 areál kláštera patřil knížecího rodu Windischgrätzů.

Klášter Kladruby bude třešničkou čtyřdenního dortu mnoha chutí. Celý klášterní areál se postupně opravuje.

....

Trojlodní kostel Nanebevzetí Panny Marie, sv. Wolfganga a sv. Benedikta je délkou 84 m třetím největším u nás. Santiniho náročná přestavba probíhala v několika etapách. Nejprve bylo přestavěno trojlodí, poté transept, nad kterým byla vybudována monumentální kupole a jako koruna zavěšena nad dlouhou hlavní lodí, aby prosvětlovala vnitřní prostor nad křížením kostela. Poslední část přestavby se týkala východní části kostela, mnišského chóru a presbytéria. Velmi dobře prosvětlený je prostor okolo oltáře, dramaticky uzavírající celou stavbu. Pokud to šlo, Santini využíval při rekonstrukci původního zdiva. Přímo uprostřed kostela najdeme v dlažbě zajímavou osmicípou hvězdu, jinak mariánský symbol. Ti vnímavější tvrdí, že pokud si na ni stoupnou, pocítí pramen pozitivní energie, jež z tohoto místa vyvěrá. Já si na ni stoupl při focení kostelní klenby, abych vystihl její dokonalou, symetrickou krásu.

Venku ještě chvíli vstřebáváme zážitky z památky, kterou tolik oživil mimořádně nadaný architekt Jan Blažej Santini Aichel a fotíme si goticky zdobný kostel. Moje letošní západočeské putování za Santinim je u konce.

Santini nutí fotografa zaklonit svoji hlavu a zvednou oči ke klenbě kostela. Symetrie jeho staveb je úžasná...

Majestátní trojlodní kostel Nanebevzetí Panny Marie, sv. Wolfganga a sv. Benedikta. Působivé gotizující prvky mu dodávají vznešenost a krásu.

Klášter Kladruby byste neměli minout. Znáte ho?

7 50% Ano, byl(a) jsem na prohlídce.

7 50% Zatím jsem v klášteře nebyl(a).